人気ブログランキング |
<   2020年 02月 ( 1 )   > この月の画像一覧
Feedback from 2019 Resident Artists!

Scaling the catwalk of Kashima soccer stadium, suspended some 15 meters above the stadiumseating below, the reality of where I was had begun to sink in. Several months prior and morethan nine thousand kilometers away I had proposed to do just this, and yet, I could not help butmarvel in this moment at how improbable it was to be here. The intangible had manifested.When I reflect on my time at ARCUS, I naturally return to this memory. In a way it describeswhat it was like to research and develop an ambitious project through interviews, site visits andintensive studio production. This was a unique opportunity to take risks and step into theunknown; a creative space to propose the far-fetched, and with the generous and unflaggingsupport of the ARCUS coordinators, see it instrumentalized.

The ARCUS residency provided many moments for quiet reflection and contemplation. A blendof equal parts bucolic and suburban, its surroundings belie the fact that ARCUS is just a 40minute train ride from the frenetic energy of Tokyo. And yet, by the end of the residency period,there was the feeling that an entire lifetime has elapsed. 110 days was a significant period oftime; long enough to initiate new research, establish a routine of daily studio activity and forgemeaningful connections with the city of Moriya. It was a time overflowing with vital activity.Baked into the residency experience was a schedule of bi-monthly studio visits andopportunities for professional development, which included meetings with curators as well aspresentations about past work and current research to a diverse audience of communitymembers as well as academics and university students.

The Open Studios are the decisive conclusion to the residency experience; an indispensablemix of both exhibition and critical space for extended dialogue. New audiences andopportunities emerged over the course of a week for conversation, reflection and the occasionalsurprise. I had discussions with curators, community members and an engaged public thatelicited fresh observations and new perspectives, with resulting feedback that was on occasionunexpected and novel. It was a truly remarkable experience. A rare opportunity to immersemyself and my studio practice in an entirely new and unknown context. I feel a great sense ofgratitude and accomplishment for the research that I undertook during my time at ARCUS andfor the work shared during the Open Studios. But this too was just a beginning, a significant firststep toward a project that I will continue to develop beyond my time at ARCUS.


Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11063623.jpg
Half Empty Time at Open Studios, Photo: Hajime Kato

Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11071317.jpg
Half Empty Time at Open Studios, Photo: Hajime Kato



Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11075136.jpg
カシマサッカースタジアムでの撮影
Shooting at Kashima Soccer Stadium

Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11083188.jpg
建築史家 陣内秀信氏へのインタビュー
Interview with architectural historian Hidenobu Jinnai

-----------------



私にとってアーカススタジオでの100日の滞在は、これまででもっとも集中して制作に取り組んだ期間であり、また同時に今後の活動の足がかりとなる重要な機会でした。

他の海外からのアーティストとは異なり、私は日本在住なので環境の変化は大きくありません。いち早く環境に慣れて自分の制作に没頭できたのは、100日という条件の中では良い点でした。また、守谷という立地は都内で展覧会があれば電車ですぐに行ける一方、スタジオ近隣に気を散らす要素が少ないため制作に気持ちを集中することができました。

サポート面では、アーティストが自由に考えを巡らせて、それを実行するのに最適な環境だと実感しました。コーディネーター陣は、アーティストのリクエストをよく理解した上で、的確に対応してくれました。アーティストの活動をする上で発生する周辺的な手続きに素早く対処してくれていたことも、活動に集中する上で非常に助けられていました。私の場合は、多くのインタビューが制作過程の核となっているので、そのスケジューリング、アポイントメント取り役を担ってもらったことは非常に大きいです。

またアーカスの持つコネクションのリソースのおかげで、アーティストとしてのリサーチがより深いものになったことも重要でした。特に、地域や地元とのコネクションと、他のレジデンス機関や美術館とのコネクションとの二つを兼ね備えているのが大きな強みだと思います。前者に関しては、単独では時間をかけなくてはアクセスできない関係者・場所・機関であっても、アーカスの紹介を経て行くことが可能で、そのスピード感に私は非常に助けられました。例えば、日系ブラジル人コミュニティの中で、過去のレジデントアーティストが関わった人たちに繋げてくれたことが挙げられます。後者に関しては、アーカスのレジデントアーティストであったことをきっかけとして、アート関係者との出会いや、他のレジデンスに繋がるチャンスが得られたことは非常に大きい出来事でした。

最後に、ボランティアサポーターの方々の手厚い支援は私ばかりではなく、他のアーティストにとっても非常に大きな存在だったと思います。私の場合、地域と地続きの問題を扱っていたので、地元に在住のサポーターさんが提供してくれる情報は制作の進行を促進してくれる重要なものでした。また、オープンスタジオなど人手の欲しい場面でわがままに応えてくれたことで、より良い展覧会を実現できました。

私にとって初めてのアーティスト・イン・レジデンスがアーカススタジオであったことは、今後の自身の活動を振り返る中での指標となると思います。アートで思う存分遊ぶ日々を支えてくださった、スタッフ、サポーターの皆さん、本当にありがとうございました。


Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11141808.jpg
Good luck on your journey
Installation view at Open Studios, Photo: Hajime Kato

Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11144698.png
Still from Good luck on your journey


Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11152732.jpg
常総市の喫茶店でのインタビュー
Interview at a cafe in Joso City


Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11154904.jpg
撮影
Filming at the studio



-----------------



Ruth Watersルース・ウォーターズ(UK)

It is really hard to pinpoint just a few things to say about ARCUS. I had such a wonderful time there. Moriya is a great place to be based. Just outside of Tokyo so you don’t get too distracted by the city, but close enough to go and visit whenever you please. Unlike many other residencies the ARCUS staff support you every step of the way. Whatever dreams you have to achieve in your work, they will strive to make it happen. For me this meant I was able to interview Japanese astronaut Naoko Yamazaki which I didn’t think would be possible. They will help you every step of the way, no matter what you wish to do. They also provide many opportunities to meet with curators, visit galleries and arrange talks at institutions. I want to thank Aruma, Yumiko, Mizu and Keisuke for everything they did to make my research possible.

There is a real community vibe at ARCUS. Everyday we eat lunch together which is a great way to get to know everybody and nice to break up the day when working in your studio alone. There are many local supporters who also spend time at ARCUS and are happy to help with your project which makes it a very nice environment to be in. I was very lucky to be there fellow residents Taku and Chris, we were supportive of each other and also enjoyed visiting the local Izakayas together. And the Onsen, a must!

ARCUS is a special place and any artist who gets the opportunity to go there is very lucky. I feel blessed!

Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11203133.jpg
Untitled at Open Studios, Photo: Hajime Kato

Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11211227.png
Still from Untitled

Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11222487.jpg
心理学者 浦田悠氏へのインタビュー
Interview with psychologist Yu Urata
Feedback from 2019 Resident Artists!_a0216706_11224256.jpg











by arcus4moriya | 2020-02-27 11:00 | AIR_2019


S M T W T F S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
カテゴリ
全体
AIR
AIR_2020
AIR_2019
AIR_2018
AIR_2017
AIR_2016
AIR_2015
AIR_2014
AIR_2013
AIR_2012
AIR_2011
2009-2010
地域プログラム_地域とアート
HIBINO HOSPITAL
アートエデュケーション
アーティスト・イン・スクール
アーカス||シェア||スタジオ
オープンラジオ
地P_だいちの星座 2014_15
地P_大木裕之 2014-16
テーブルミーティング
ショウケース
MEC_モリヤイーストキャスト
ロッカールーム
アーカスの日常
スタジオ来訪者数
未分類
外部リンク
検索
ARCUS Twitter
その他のジャンル
ファン
記事ランキング
ブログジャンル
画像一覧